lördag 10 maj 2014

Askimsborna på att tur att bli lurade, knappast!

Backabornas sak har legat partiet Vägvalet varmt om hjärtat och de har varit mycket i den del av staden. Nu hände dock något, en välgjord medborgardialog ledde fram till ett förslag om förbättringar för de som bor där men då var plötsligt Vägvalet emot. I Vägvalets yrande innebär att de vill köra över folkomröstningen så görs ett försök att förstå Vägvalets logik. Jag tittar istället på vad de gör konkret och observerar att det är poängcykling i Askim som gäller imorgon. De har nog bytt fokus nu. Det tror att Askim är bättre taktiskt än Backa.

Jag tycker Göteborg är en stad som står för utveckling och kämparanda även när andra ska sätta krokben. Det var därför med stigande förfäran jag läste Vägvalets reaktionära och tillväxtkritiska artikel i september förra året: Göteborg blir inte bättre av flera invånare. Vi visade i Vägvalet saknar helt visioner hur fel deras idéer blir. Skulle ett tillväxtkritiskt parti falla någon större del av Askimsborna i smaken, nej knappast. Kommer deras lösningförslag om att inte utveckla Göteborg gå hem där?

Vägvalet har ju taktiken att hela tiden byta fokus och attackera någon annanstans gärna med stor aggressivitet. Jag undrar om inte fler och fler börjar se igenom denna taktik. Jag undrar om inte Askimsborna kan göra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar