fredag 17 januari 2014

Gårdaalternativet

wikipedia Mölndalsån och Gårda september 2013.jpg
CentralstationGårda är ett alternativ till Västlänken som marknadsförs rätt hårt just nu med en tjusig hemsida. Det är inte direkt nytt men det aktualiseras här igen. I inlägget Därför är gårdalänken inte ett alternativ sågas det väldigt grundligt men jag kompletterar med ett citat av Patrik Sterky i Yimby Göteborg gruppen på FB som snabbt summerar svagheterna.

Har med några andra erfarna järnvägskunniga tittat på det och det medför troligen en järnvägstekniskt vertikalt omöjlig lösning i Olskroken, för små uppställningsbangårdar som även saknar planskilda anslutningar (mer mark, större inlösen, högre kostnader), mycket stora kostnader att bygga en så stor station i berget i Gårda. Om det är byggbart är det mycket dyrt, skulle inte förvåna mig om det är mer än 20 miljarder. Lösningen medför även en försämring för tågresenärer och 80% av spårvägsresenärerna. Av de skälen tycker jag det verkar vara ett dåligt alternativ

4 kommentarer:

  1. Uppställningsbangårdar är väl inte bättre med västlänken?
    Gårdaberget är starkt, stort, ja det är 10ggr större än behovet för stationen.
    Jag har räknat på det.
    Martin Ingenjör

    SvaraRadera
  2. Man behöver inte bygga något alls. Kör tågen genom Lisebergs station så har Göteborg fått sin genomfart för tågtrafiken.

    SvaraRadera
  3. Det är väl inte så att Gårdaberget inte klarar av att bygga jättegrottan 250*500 meter inuti men den frågan jag ställer är om inte svårigheterna att göra denna grotta lämplig för 20000 pendlare om dagen plus övriga tågresenärer kan vara en väl stor utmaning. Anslutningar sprängningar mm för denna jättegrotta riskerar också att skada gammal fin bebyggelse utanför berget. Redan Förstärkningsalternativet innebär stor bullerproblematik och rivningar för Gubbero och här talar vi om något mycket större.

    SvaraRadera
  4. Nollalternativet som du föreslår Aron Laurell Håkansson är ju utrett och innebär att Göteborg får leva med en kapacitetsbrist som hämmar tågtrafiken för hela regionen.

    Tyngdpunkten för arbetsplatser ligger mellan Centralstation och Järntorget så den genomsnittliga restiden från Liseberg blir många minuter längre.

    SvaraRadera