- Att kollektivtrafik är något för alla medan bil en individuell möjlighet som kräver stor ekonomisk förmåga är tydligen inte med i tanken. Både körkort och bil är stora trösklar.
- Alla barn och ungdomar är hänvisade till kollektivtrafik tillsammans med många andra för den gemensamma trafiksäkerhetens skull. Trafikolycksfallen är fortfarande alldeles för många och det är de som färdas i bil som drabbas i störst utsträckning.
- De städer som lyckas bli attraktiva har gjort omfattande investeringar i kollektivtrafik och skapat stadskärnor där det är nära till allt istället för att ha parkeringsöknar och stora vägar som förstör. Mängder av miljöaspekter vinner på satsningar på kollektivtrafik.
Göteborg bör subventionera sin kollektivtrafik mer. Taxan är i och för sig inte högre än i många storstäder men vi har mycket att vinna på att gå före. En modern trafik är extra viktigt för en stad som har en så viktig tillverkning inom detta område. Däremot kan vi tyvärr inte subventionera bilfärder, det skulle innebära en omvänd Robin Hood, de måste bära sina kostnader fullt ut.
PS. Kanske någon som vill fundera mer kring Kritiskt tänkande, tänka kritiskt och hur det uppnås.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar