måndag 15 juli 2013

Snabbgående kollektivtrafik för samhällets möten

Jag tar ett citat ur en sociologisk vetenskaplig artikel som utgångspunkt för en diskussion om den goda staden. Artikeln är "The sociology of urban public spaces" och citatet är:

It seems that only a dense network of public transportation, such as a subway system combined with an efficient bus network can guarantee economies of energy and offer public spaces accessible to all.

Artikeln refererar till flera källor kring varför vi behöver allmänna platser (public spaces) för att stimulera de möten som behövs för ett samhälle som utvecklas. Den diskuterar i vilka olika former dessa allmänna platser kan uppstå med talrika referenser till olika vetenskapliga resultat. Den är kort sagt in mycket bra summering av vetenskapens ståndpunkt när det gäller vad som behövs för att skapa den goda staden som utvecklas.

Vad är det då för slutsats som dras i citatet. Jo efter att ha övervägt olika alternativ och konstaterat att de drabbas av olika negativa effekter där begreppet "urban sprawl" sammanfattar dessa bäst så dras slutsatsen att den enda bra vägen att utveckla en större stad är genom satsningar på en kollektivtrafik som består av både snabbgående "tunnelbana" och bussar som dess komplement.

Vilken slutsats vetenskapens ståndpunkt pekar ut kring behovet av västlänken är inte svårt att förstå.



Slutsatsen handlar om att det behövs mer än spårvagnstrafik även om vi kör med dubbeldäckare i Lilla London.

Referenser

1."The sociology of urban public spaces" http://stephane.tonnelat.free.fr/Welcome_files/SFURP-Tonnelat-published.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar