tisdag 11 juni 2013

Uppenbart att västlänken behövs

Jag åker genom Göteborg med kollektivtrafiken och funderar på hur den ska kunna bli bättre.

Mitt bland alla expressbussar, stombussar som transporterar människor från öster till väster från söder till norr undrar jag varför så många ska in och trängas just vid Brunnsparken. Jag irriterar mig på att jag ska byta 2 gånger för att komma till Götaplatsen, Sahlgrenska och Liseberg när jag kommer med tåg. Brunnsparken fascinerar mig, tillsammans med station Nordstan och Centralstation så bildar de ett helt oöverskådligt nav för mängder av linjer, där människor letar, där människor håller på att bli påkörda och där bussar, spårvagnar mfl väntar på varandra och alla gångtrafikanter som springer. När spårvagnen skakar fram från Brunnsparken till Järntorget med ständiga stopp för bussar och andra trafikanter blir jag riktigt frustrerad.

Jag minns en föreläsning om fyra effekter av tunnelbyggen för kollektivtrafik i storstäder.


  1. snabb genomfart, de människor som inte ska till centrum måste snabbt komma vidare
  2. flera knutpunkter, antal byten ska minskas genom att långfärdstrafiken kommer till flera olika punkter för vidare resa.
  3. naven som avlastar varandra, flera kollektivtrafiknav med snabb trafik emellan dem ger överblick och innebär att vi undviker stockningar och andra problem
  4. avlastning av tungt belastade resvägar, där många reser ska det gå att åka snabbt och många, då undviks de stora irritationsmomenten.


Det är ju helt uppenbart att Västlänken är väldigt mycket av lösningen på de problem Göteborg brottas med.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar