onsdag 12 juni 2013

Är det dyrt med västlänken?

Det sägs att Västlänken blir så dyr och visst är 20 miljarder mycket pengar. Det sägs att det är så svårt och dyrt att bygga tunnlar i Göteborg och visst är det ganska svåra förhållanden för tunnlar. Det kan dock vara dags att ge lite perspektiv på kostnader och svårigheter.
http://www.flickr.com/photos/fradelange/

  1. Till att börja med är det här en investering som ska göras under en period på 9 år så kostnaderna bör rimligtvis åtminstone delas upp på varje år och blir då ca 2 miljarder. Fast tunneln kommer att vara en viktig investering för Göteborg som kommer att spara stora pengar i många, många fler år. Kanske ska vi åtminstone räkna på 50 år och hamna på en kostnad på 400 miljoner.
  2. Västtrafik har en budget på 6,5 miljarder och varenda gång de lappar och lagar en kollektivtrafik vars infrastruktur inte fungerar för de volymerna det rör sig om rinner mängder av pengar ut. Nästan 4 miljarder i underskott har Västtrafik i dagens läge. Det är klart att det finns vissa som inte vill subventionera kollektivtrafik men jag kan bara säga suck inför en så nonchalant attityd till de som inte har något alternativ.
  3. Andra viktiga och stora projekt som tunnlar i Malmö och Stockholm samt exempelvis Öresundsbron kostar i samma storleksordning. Vi har byggt tunnlar i Göteborg och det finns numera gedigen erfarenhet om hur projektet av det här slaget ska kunna genomföras med låga tekniska risker.
Med tanke på hur viktiga besparingar som kan göras för kollektivtrafiken och resenärerna är det här inte alls dyrt. Tittar vi på vad vi Göteborgare vinner på det i förhållande till vad det kostar känns det smått absurt att säga nej till en så viktig förbättring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar